Leiderschapsrollen in school

Zelfleiderschap bij kinderen: Moeten alle kinderen dan leiders worden? Zeker niet. Het uitgangspunt van de 7 gewoonten is dat je de invloed op je leven en omgeving kunt vergroten door persoonlijk leiderschap. Het zichtbaar maken en ontwikkelen van de talenten en kwaliteiten van de leerlingen.

Leerlingen van de Groene Vallei hebben allemaal een verschillende leiderschapsrol. Ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor een bepaalde taak. De 7 gewoonten helpen hierbij.  Er zijn leiderschapstaken in de groep en schoolbrede leiderschapsrollen. De leerlingen nemen verantwoordelijkheden en zetten talenten in met leiderschapsrollen.

Verschillende rollen

Een aantal voorbeelden van leidertschapsrollen in de groep zijn: het watermannetje, de groeter, de stiftendopper, de postbode. Ze leren waarom deze taak moet worden gedaan, wat ze moeten doen en hoe dit moet. 

Voorbeelden van schoolbrede leiderschapsrollen zijn: leerlingenraad, het organiseren van licht/geluid bij vieringen, dierverzorgers. Deze laatste groep zijn onze Wijze Uilen. Zij verzorgen onze dieren en leren andere kinderen hoe zij met de dieren om moeten gaan.