Leiderschapsrollen in school

Het woord "leiderschap'' kan nog wel eens voor verwarring zorgen. Het uitgangspunt van de 7 gewoonten is dat je de invloed op je leven en omgeving kunt vergroten door persoonlijk leiderschap. Kinderen leren hun gedrag te sturen. Door te werken met de 7 gewoonten worden de talenten en kwaliteiten van kinderen zichtbaar en komen ze verder tot ontwikkeling.

Leerlingen van de Groene Vallei hebben allemaal een verschillende leiderschapsrol. Ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor een bepaalde taak. De 7 gewoonten helpen hierbij.  Er zijn leiderschapstaken in de groep en schoolbrede leiderschapsrollen. De leerlingen nemen verantwoordelijkheden en zetten talenten in met leiderschapsrollen.

Verschillende rollen

Een aantal voorbeelden van leidertschapsrollen in de groep zijn: het watermannetje, de deurdirecteur, de stiftendopper en de postbode. Kinderen oefenen verantwoordelijk te zijn voor deze taak.

Voorbeelden van schoolbrede leiderschapsrollen zijn: onze leerlingenraad, de tutoren die helpen met tutorlezen, de kinderen die het licht/geluid regelen bij vieringen en dierverzorgers. Deze laatste groep zijn onze Wijze Uilen. Zij verzorgen onze dieren en leren andere kinderen hoe zij met de dieren om moeten gaan.